Tilbage til Menu
Vores Urokkelige Fundament
af Josef Prince

Hvis Kristus ikke er opstanden, er din tro forgæves; du er stadig i dine synder! . . .
Men nu er Kristus opstået fra de døde og er blevet førstegrøden af dem, som er faldet i søvn.
For da døden kom ved et menneske, kom også de dødes opstandelse ved et menneske.
For ligesom alle dør i Adam, således skal alle gøres levende i Kristus.
1 Korintherbrev 15:17, 20-22.

Apostlen Paulus forkynder, at Jesus Kristus er opstået fra de døde i dagens skriftsted! Og fordi han er opstået, er du ikke længere i dine synder. Jesu opstandelse er det levende bevis på, at alle dine synder er blevet fuldstændigt og fuldstændigt tilgivet.

Vores tilgivelse er ikke betinget af os og hvad vi har eller ikke har gjort, så ingen kan prale af, at de har gjort sig fortjent til deres tilgivelse gennem deres egen indsats. ”For af nåde er I blevet frelst ved tro, og det ikke af jer selv; det er Guds gave, ikke af gerninger, for at ingen skal rose sig« (Ef. 2:8-9). Gennem troen på Jesu fuldbragte værk på korset har vi modtaget frelsens gave. Når noget er en gave, betyder det, at du ikke kan arbejde for det, tjene til den eller fortjene den. En gave tildeles modtageren af giveren, og Jesus gav af sit eget liv for at løse dit liv.

Men pastor Prince, jeg fortjener ikke tilgivelse.

Du har fuldstændig ret. Vi fortjente straf for alle de synder, vi har begået og vil begå i vores liv. Vi fortjente døden, men Jesus tog den død for os og gav os evigt liv. Han tog hvad vi fortjente og gav os hvad vi ikke fortjente. Det er derfor, vi bliver frelst af nåde – Hans ufortjente og ufortjente gunst – gennem tro.

Husk nu altid dette: Hvordan bliver du frelst? Af nåde gennem tro. Hvordan er alle dine synder blevet tilgivet? Af nåde gennem tro. Hvordan er du blevet retfærdiggjort? Af nåde gennem tro. Dette er jeres urokkelige fundament, bygget på Jesu Kristi fuldbragte værk.

Tillad ikke nogen undervisning at formindske Jesu kors i dit liv og gøre frelse, tilgivelse og retfærdighed til ting, du er nødt til at arbejde på for at opretholde og bevare. Du modtog frelse, tilgivelse og retfærdighed af nåde gennem tro på Jesu fuldbragte værk, og de er sikret ved hans lydighed mod Faderen ved korset:

"Derfor, som ved én mands forseelse kom dommen til alle mennesker, hvilket resulterede i fordømmelse, således kom den gratis gave til alle mennesker gennem én mands retfærdige handling, hvilket resulterede i retfærdiggørelse af livet. For ligesom ved én mands ulydighed mange blev gjort til syndere, således vil også mange blive gjort retfærdige ved én mands lydighed.”
— Romerne 5:18-19.

Retfærdighed handler ikke om retfærd. Retfærdighed handler om rigtig tro. Du bliver retfærdiggjort i Guds øjne, når du tror eller sætter din tro på Kristus og hans offer for dig. Det er gennem Jesu lydighed, at vi er blevet gjort retfærdige og retfærdiggjort fra alle vores synder. Begrundelsen er, at vor Herre Jesus fjerner al syndens skyld og straf og forkynder, at vi er blevet retfærdiggjort ved hans udgydte blod.

Mine elskede, når du bliver stødt af anklagens og fordømmelsens røst over dine fejl, så tro og lær at erklære, at du er frelst, tilgivet, gjort retfærdiggjort af nåde gennem tro på Kristus. Du vil se hans gunst, visdom, magt og enhver fordel ved hans fuldbragte værk forløst til din situation for at vende alt til hans ære.

Til Dag 39
OP